Wbrew temu, co może sugerować nazwa, dieta norweska nie opiera się na łososiach i innych zdrowych, tłustych rybach. W rzeczywistości jest bardzo restrykcyjna i… niezbyt zdrowa. Nawet najmniejsza słabość wyklucza kontynuowanie diety. Z drugiej strony jednak pozwala uzyskać imponujący efekt w bardzo krótkim czasie.

    Zasady diety norweskiej

    Dieta norweska opiera się w zasadzie na jajkach i grejpfrutach. To dieta niskokaloryczna i niskowęglowodanowa. Jednym z jej głównych założeń jest niełączenie tłuszczów i węglowodanów w jednym posiłku. W teorii trzymanie się tej zasady ma przyśpieszyć metabolizm i zmniejszyć uczucie łaknienia. W praktyce – tezy tej nie potwierdzają żadne badania.

    Jadłospis może zawierać następujące produkty:

    • Grejpfruty
    • Jajka gotowane na twardo lub na miękko
    • Chleb razowy
    • Mięso gotowane lub pieczone w folii (kurczak, wołowina)
    • Ryby
    • Surówki z pomidorów, marchwi, szpinaku, ogórków i selera naciowego
    • Sałatka owocowa

    Dieta norweska zakłada też duże nawodnienie organizmu. W sumie w ciągu dnia należy wypić 2-3 litry płynów. Przede wszystkim niegazowanej wody mineralnej. Dozwolone są też herbatki ziołowe, herbata oraz czarna kawa bez mleka i cukru.

    Zakazane są wszelkie oleje, sól, masło, śmietana, a także oczywiście słodycze, fast-foody i inne niezdrowe produkty.

    Ile trwa dieta norweska

    Tę restrykcyjną i monotonną dietę możesz stosować maksymalnie przez 14 dni i nie częściej niż raz w roku. Powód jest prosty – jadłospis ten nie dostarcza organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Stosowana zbyt długo, działałaby wyniszczająco nawet na zdrowego człowieka.

    Jeśli w trakcie diety norweskiej skusisz się na ciasteczko, możesz odetchnąć z ulgą – wszelka słabość przekreśla efekty tej diety, możesz więc śmiało ją przerwać. Jeśli jednak postanowiłeś w niej wytrwać, nie możesz sobie pozwolić na żadne odstępstwo od zasad.

    Przykładowy jadłospis

    Dieta norweska jest monotonna, nie ma więc co spodziewać się uczty dla podniebienia. W zasadzie każdego dnia jadłospis może być dokładnie ten sam, wybór produktów jest bowiem bardzo ograniczony:

    Śniadanie:

    • W pierwszym dniu każdego z dwóch tygodni: 3 jajka ugotowane na miękko lub twardo
    • W każdym kolejnym dniu: 1-2 jajka
    • Szklanka świeżo wyciśniętego soku grejpfrutowego

    Drugie śniadanie:

    • 1-2 jajka
    • Grejpfrut

    Obiad:

    • 3 jajka, kromka chleba razowego, sałatka warzywna lub owocowa

    I tu niespodzianka: dieta norweska nie zakłada, że będziesz mieć ochotę na kolację. W tym jadłospisie nie ma czegoś takiego jak kolacja. To kolejna rzecz, co do której twórcy tej diety zupełnie zapomnieli o zaleceniach specjalistów. Przede wszystkim posiłków jest za mało. Zdrowa dieta powinna zawierać 4-5 posiłków. Ponadto, na 2-3 godziny przed snem powinno się zjeść kolację. Osoba, która wstaje wcześnie, żyjąc według diety norweskiej jadłaby swój ostatni posiłek (obiad) o godz. 14-15.00! To zdecydowanie za wcześnie, by pozbawiać organizm składników odżywczych już do końca dnia.

    Spektakularne efekty

    Dieta norweska pozwala schudną nawet 10 kg w ciągu 14-dniowej kuracji. Jak to się ma do zasady, iż optymalna utrata kilogramów na diecie nie powinna przekraczać 1,5 kg tygodniowo? Ujmując rzecz w skrócie: nijak. Tak ubogi jadłospis różni się tylko niewiele od głodówki, w trakcie której wcale nie tracimy zbędnej tkanki tłuszczowej, ale masę mięśniową i wodę. Trudno też oczekiwać, by po takim odchudzaniu nie pojawił się efekt jo-jo. Poza tym, restrykcyjne diety rzadko dają wystarczająco dużo energii do aktywności fizycznej. Nie spodziewaj się, że będziesz mieć siłę na codzienny jogging.

    Inna dieta norweska

    Opisana dieta to ta najbardziej znana, funkcjonująca pod nazwą diety norweskiej. Warto jednak wiedzieć, iż istnieje też druga, mniej popularna dieta norweska. Ma ona stanowić odpowiednik diety śródziemnomorskiej dla osób mieszkających w zimniejszych klimatach. Opiera się na produktach, które Norwegowie rzeczywiście spożywają: rybach, orzechach, pełnoziarnistych kaszach i pieczywie, skorupiakach, warzywach i owocach. Nie da ona tak spektakularnego efektu odchudzającego, jednak jest zdecydowanie zdrowsza dla organizmu. Jeśli więc koniecznie chcesz się odchudzać po norwesku, a przy tym wolisz jednak zachować zdrowie, wybierz tę drugą, bardziej rozsądną dietę.

    RELATED ARTICLES

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *