Dla jednych najprzyjemniejsza forma aktywności fizycznej, dla innych – myśl o zmęczeniu i bólach mięśni. Niezależnie od tego, z którą opinią się identyfikujesz, trening biegowy przyniesie ci wiele korzyści! Sprawdź, dlaczego warto się do niego przekonać.

    Trening biegowy – łatwo dostępna aktywność

    W przeciwieństwie do zajęć fitness, ćwiczeń na siłowni, czy nawet pływania, trening biegowy jest aktywnością, którą możesz uprawiać praktycznie zawsze i wszędzie. Inwestycja, jaką ponosisz, to dobre buty i odpowiedni strój. Na jogging możesz zarezerwować czas rano przed pracą, wieczorem, w środku dnia – nie ograniczają cię żadne godziny zajęć czy perspektywa korków na drodze do klubu fitness.

    Korzyści dla zdrowia

    Trening biegowy poprawia pracę układu sercowo-naczyniowego. Osoby, które biegają regularnie, mają mniejsze ryzyko zachorowania na cukrzycę, miażdżycę i nadciśnienie tętnicze. Mają też niższy poziom cholesterolu we krwi. A to realna korzyść dla całego organizmu!

    Jogging pomaga utrzymać układ mięśniowo-szkieletowy w dobrym zdrowiu. Zapewnia ochronę przed osteoporozą. Wzmacnia też stawy. Jak to możliwe, skoro bieganie znane jest jako obciążające dla stawów? Rzeczywiście, w niektórych przypadkach może tak być (np. przy otyłości). Jeśli jednak masz tylko nadwagę, trening biegowy wpłynie na twoje stawy pozytywnie. Zwiększa bowiem przepływ krwi w stawach – dzięki temu są one lepiej dotlenione i lepiej oczyszczone z toksyn. Jogging wzmacnia też wiązadła, co znacznie zmniejsza ryzyko ewentualnych kontuzji.

    Regularny trening biegowy wspiera pracę układu oddechowego. Dzięki niemu organizm jest lepiej dotleniony, a to wprost przekłada się m.in. na wydajność umysłową, pamięć i koncentrację.

    Jogging odpręża

    Intensywna aktywność fizyczna to najlepszy wybór po ciężkim dniu! Pomaga radzić sobie ze stresem, oczyszcza emocje, a jeśli biegasz wśród przyrody – poczuć odprężenie i cieszyć się pięknymi widokami (nawet jeśli miałyby to być tylko piękne drzewa w miejskim parku!). Możesz też liczyć na potężną dawkę serotoniny – hormonu przyjemności – po zakończonym treningu biegowym i uczucia satysfakcji z wykonanego planu.

    Jogging odchudza!

    Trening biegowy jest jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie wydatku energetycznego, a co za tym idzie utratę zbędnej tkanki tłuszczowej. W połączeniu ze zbilansowaną dietą nastawioną na redukcję, jogging pomoże ci szybko zrzucić zbędne kilogramy.

    Już godzinny trening biegowy pozwala na utratę 700-800 kcal! To bardzo dużo w porównaniu z wieloma innymi formami aktywności. Jeśli chcesz dodatkowo zwiększyć efekt odchudzający, wybierz ścieżkę biegową o lekkim nachyleniu.

    Bieganie poprawia samoocenę

    Jeśli dałeś rady przezwyciężyć swoją niechęć i poszedłeś biegać, możesz świętować mały sukces! Każdy kolejny trening wzmocni twoje poczucie satysfakcji z dobrze wykonanego zadania. Regularny trening wpływa na wiele cech, uznawanych za pozytywne, np. wytrwałość w wykonywaniu żmudnej pracy. Chodzi tu nie tylko o wytrzymałość fizyczną, ale też o determinację na polu zawodowym czy rodzinnym.

    Kiedy lepiej odłożyć bieganie

    Choć trening biegowy przynosi liczne korzyści, nie jest to dobra forma aktywności na początek dla osób otyłych lub zmagających się z dużą nadwagą. W przypadku takich osób duża masa może znacznie obciążyć stawy i układ szkieletowy. Jeśli więc czujesz, że nadmiar tkanki tłuszczowej jest w twoim wypadku zbyt duży na bieganie, zacznij od aktywności, w której twoje ciało jest odciążone – pływania, jazdy na rowerze czy spaceru z kijami.

    Przed rozpoczęciem joggingu skonsultuj się z lekarzem, jeśli cierpisz na choroby stawów, miałeś uraz lub operację, zmagasz się z problemami kardiologicznymi lub innymi poważnymi schorzeniami. Specjalista pomoże ci ustalić, jaka forma aktywności będzie najlepsza w twoim wypadku!

    RELATED ARTICLES

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *